Hoe je jouw content viral kunt laten gaan
Veel ondernemers maken gebruik van content marketing. Door het leveren van waarde in de vorm van content, proberen ze de aandacht te trekken en (potentiele) klanten ervan te overtuigen dat ze expert zijn. Dit kun je doen door het schrijven van blogs, het posten op social media, het maken van video’s etcetera. Het allerfijnst zou natuurlijk zijn als jouw content viral gaat. Dat betekent dat het zó inspirerend is dat mensen het niet alleen liken, maar ook delen. Dit scheelt jou dan weer hypen van jouw content en indirect ook jouw diensten.
Niemand heeft tijd om álles te bekijken en lezen (je hebt immers ook een bak aan online programma’s te volgen), maar voor sommige content neem ik regelmatig de tijd omdat er van die superpraktische tips in zitten, zoals: MarieTv van Marie Forleo, af en toe content van Gary V , de podcast van Sarah Cornforth en natuurlijk diverse podcasts over funnels en marketing. In de trein, onder de douche, in bed (superslecht, I know!) of tussen 2 pommodoro’s in.
Marketing volgens Marie Forleo
Deze week deel ik graag een oude MarieTv met je. Marie Forleo heeft Jonah Berger als gast. Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar het staat wel op mijn lijstje voor de kerstman ;-). Deze aflevering is geheel gewijd aan Viral Marketing.
Jonah en Marie bespreken in bovenstaande video uit 2012 (maar nog steeds actueel):
- Social Currency – het eerste principe uit zijn boek “Contagious”
- Triggers – hoe kun je ervoor zorgen dat mensen regelmatig aan jouw dienst of product denken?
- Hoe je om kunt gaan met kortingen en tarieven: Pricing – the rule of a 100. Als je korting geeft, geef dan onder de € 100,- de korting in percentages en boven de € 100,- de korting in een bedrag.
- Hoe je jouw klanten speciaal kunt laten voelen
- Waarom storytelling zo belangrijk is
Kijk verder dan je neus lang is
Ik vind het ook altijd interessant hoe mensen hun content inrichten. Marie Forleo heeft altijd goede CTA’s (call to actions) tijdens en aan het einde van haar video’s. Let daar ook nog even op, nu je toch aan het kijken bent.
Contagious – Jonah Berger
Mocht je het boek ook nog niet gelezen hebben, dan kun je in deze video de essenties halen:
De essenties heeft hij dus vastgelegd in zijn boek in een methode met het ezelsbruggetje STEPPS, de eerste letters van de 6 principes waardoor bepaalde zaken aanslaan.
- Social Currency – does it make you look good?
- Triggers – how are you reminded of the product?
- Emotion – strong emotions + sharing (denk maar eens hoe vaak er iets over de zwarte pieten discussie wordt gedeeld)
- Public – wht is everyone else doing?
- Practical Value – is this actually helpful?
- Stories – is your product a relevant part of a cool story? De 3 soorten ijs in het filmpje met Marie
Denk er eens rustig over na met jouw eigen diensten in je achterhoofd. Waarom zou iemand iets over jouw dienst delen, of er over vertellen op een verjaardag? Hoe kan jouw content viral gaan?
Heb een mooie week!
Deze post is eerder verschenen als #zondagmorgeninspiratie op mijn FACEBOOKPAGINA .
Voel je vrij deze te ‘liken’ en bezoek de pagina regelmatig om de #zondagmorgeninspiratie posts op je timeline te laten verschijnen (leve het Facebook algoritme!).