Segmentatie zorgt ervoor dat je jouw klanten op precíes het juiste moment precíes het goede aanbod kunt doen. Door informatie over jouw (potentiële) klanten te verzamelen en daar op in te spelen kun je jouw producten gemakkelijker automatisch verkopen.

Gemakkelijk (geautomatiseerd) verkopen

Dit zorgt ervoor dat jouw klanten sneller (of zelfs automatisch) ja zeggen doordat bijvoorbeeld:
ze zich meteen aangesproken voelen;
ze zich door je begrepen voelen;
je voldoet aan hun vraag en verwachtingen;
jouw expertstatus (onbewust) ook wordt verhoogd;
je al een streepje voor hebt, omdat het als voelt als overdelivering;
ook jouw upsell of vervolgaanbod precies aansluit bij hun voorkeuren.
 
Segmentatie kan er zelfs voor zorgen dat jouw klanten zelfs meer moeite doen om jouw producten of diensten af te kunnen nemen.
 
Maak het jezelf in eerste instantie niet te ingewikkeld en denk er goed over na in welke categorieën jouw klanten in te delen zijn. Begin maar met een paar voorkeuren (buckets) want je moet er ook voor zorgen dat je die buckets  ook allemaal op gepaste wijze moet bedienen.

 

Voorstellingsvoorkeuren

Voorstellingsvoorkeuren

Hoe dit voor jou kan werken

Jouw lijst met klanten is ook te segmenteren (in stukken te verdelen), zodat je hen op het juiste moment de juiste aanbieding kan doen. Je kunt dit op een aantal manieren doen, ik zal je uitleggen hoe jij dit voor jouw bedrijf kunt inrichten aan de hand van het voorbeeld van de Stadsschouwburg.

Baseren op de voorkeuren en aankopen bij binnenkomst

Je kunt de segmentatie starten bij bijvoorbeeld de eerste aankoop. Als je ooit een ticket hebt gekocht voor een opera, kom je op de lijst met operaliefhebbers.  Jij zult de eerste zijn die hoort van de planning van een nieuwe operavoorstelling of ander operanieuws.

Je ontvangt nog wat mailtjes met achtergrond informatie en 2 weken voor de voorstelling een reminder, dat het nu echt bijna gaat gebeuren.

 

In diezelfde mails zul je wellicht ook iets te lezen  krijgen over andere voorstellingen in de schouwburg. Maar het merendeel gaat over opera’s. Omdat je zoveel specifieke waardevolle informatie krijgt van de schouwburg, zul je daar als eerste kijken als je op tv iets ziet over een nieuwe opera. Maar waarschijnlijk heb je al in de preview van het seizoensprogramma al lang gezien dat je 21 september vrij moet houden…

 

Je kunt ook tijdens het inschrijven voor je nieuwsbrief (bijvoorbeeld via een weggever) al vragen naar iets waardoor je de inschrijver kunt segmenteren. Bijvoorbeeld naar iemands voorkeur voor muziek, of of iemand een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief wil ontvangen.
Als iemand hierover zelf een keuze heeft gemaakt, geeft iemand ook onbewust een commitment af om jouw mails met open armen te ontvangen (consistentie).

 

Segmentatie via de voorkeuren die gaandeweg in de klantbeleving vastgelegd worden

In één van de emails zie je dat Jochem Meyer het aankomende seizoen ook in Haarlem komt optreden. Je vraagt een vriendin en die heeft ook wel zin om te gaan. Je bestelt 2 tickets en opeens sta je op 2 lijsten. Die van ‘opera’s’ en die van ‘comedy’.
De schouwburg kan nu 2 dingen doen:
  • 2 losse mailtjes schrijven en sturen: 1 over comedy en 1 over opera
  • ervoor zorgen dat het mailsysteem bepaalde content alleen aan je laat zien als je op een bepaalde lijst staat.

 

Dit laatste kun je vaak eenvoudig doen, zoals in Active Campaign:
Op het moment dat je een contentblok hebt ingevoegd, kun je in het uitklapmenu kiezen voor ‘make conditional’. Daar kun je ervoor kiezen om dit stukje content alleen te laten zien als iemand voldoet (of juist niet) aan bepaalde voorwaarden. 

 

Zo hoef je maar 1 mail te maken en ziet de lezer alleen wat voor zijn of haar ogen bestemd is.
Dit kan in veel andere autoresponders, of  ESP’s (Email service providers) ook, zelfs in Mailchimp. Alhoewel dat een tikkie ingewikkelder lijkt: https://kb.mailchimp.com/merge-tags/use-conditional-merge-tag-blocks

Waar je de segmentatie op kunt baseren

Je kunt dus bijvoorbeeld segmenteren na:
  • een aankoop
  • het wel of juist niet openen van een mailtje
  • het klikken op een link (waardoor je bijvoorbeeld interesses kunt peilen)
  • en zelfs (denk aan een cookie- en privacy statement) als iemand op een bepaalde pagina van je website komt.
Zodra er iets van bovenstaand lijstje gebeurt, dan geeft het systeem automatisch een tag, of wordt iemand op een lijst (of in een groep in Autorespond) geplaatst.

 

Segmentatie  zorgt er dus voor dat klanten niet (weer) worden lastiggevallen met zaken die niet voor hen bedoeld zijn. Want hé, jouw mailbox is toch ook al vol en alle mailtjes zijn toch al lang genoeg?

 

Bedenk dus goed wat belangrijke zaken zijn die je van je klant wilt weten. In welke categorieën kun jij je klanten indelen? Nu en voor in de toekomst? En hoe ga je daar dan mee om?

 

 

Ik ben benieuwd, laat je het hieronder weten?