Over het bijschaven van jouw ondernemers skills tijdens het ‘chillen’

Een paar weken geleden vertelde ik dat ik, naast het hoge ‘kijk-hen-dan’ gehalte (lees: leedvermaak),  graag ter lering en inspiratie naar het tv programma “Ik vertrek” kijk. De passie, het doorzettingsvermogen en de creativiteit dat mensen hebben om hun droom waar te maken is toch fantastisch? 
Dus als ik op zondagavond lekker voor de buis hang houd ik mezelf voor dat ik ook wat nuttigs aan het doen ben: ik leer van de praktijk over ondernemerschap 😉

“Kijk er naar en leer er van”

Als je er over nadenkt kijk je wellicht al wat reality programma’s waar het ondernemersmoraal hoog in het vaandel staat. Mijn personal favorites:

Herrie in de Keuken en Herrie in het Hotel

De kale, rechtdoorzee nie-lullen-maar-poetsen-Rotterdamse kok en nederlandse horeca tycoon gaat, al dan niet bijgestaan door meneer Reimers, op bezoek bij noodlijdende restaurants (5 voor 12) of hotels  om hen te helpen het hoofd weer boven water te krijgen. Alleen al het feit dat de uit de kluiten gewassen Herman den Blijker overal een verkleinwoordje van maakt, vind ik  grappig.

 

Het horeca-vak is hard werken. Klanten met hoge eisen: tenzij je bij de Bokkedoorns werkt, wil de klant vaak voor een dubbeltje op de eerste rang. De kwantiteit heeft in Nederland vaak de voorkeur boven de kwaliteit, gezien het succes van de All you can eat concepten hier.  Je werkt op tijdstippen waarop anderen vrij zijn om jouw diensten af te nemen. Het leven is enorm vluchtig. En dankzij de dubbeltje-op-de-eerste-rang-mentaliteit is het inkomen ook niet altijd om over naar huist te schrijven.

 

In de horeca moet je een écht een allrounder zijn. Er wordt veel van je ondernemersskills gevraagd: een goede balans tussen inkoop, voorraad en doorloop, een goede interieurontwerper én -verzorger, een websitebeheerder, klantenservice, je professionals in het team in het gareel, personeelsadministratie, goede marketeer etc etc…

 

En daarbij… moet je óok nog eens 24/7 met een vriendelijke en servicegerichte glimlach op je gezicht lopen.

 

Wat je er als online ondernemer aan hebt

Als online ondernemer heb jij ook al die petten op, maar wat is het soms heerlijk om niet altijd de schone schijn op te hoeven houden. Online is natuurlijk niet altijd real time. Mensen zien niet constant wat je doet, of je in je pyjama zit, of je op dát moment service aan het bieden bent. Het maakt niet uit of jij nu ’s morgens vroeg of midden in de nacht werkt, het gaat erom dat jij werkt in jouw gouden uurtjes. De uurtjes waarop jij het meest productief/ creatief/ geordend bent. Het hangt niet af van de openingstijden van de ’tent’. Wel zo efficiënt en effectief!

 

Op dit moment (najaar 2017) draait het programma Herrie in de Druiventros op RTL over een hotel in Brabant, dat op zich financieel goed draait, maar waar een heleboel andere dingen aan de hand zijn…

The Profit

Marcus Lemonis bezoekt óok  bedrijven in zwaar weer. Hij geeft niet alleen tips, maar investeert ook in die bedrijven, voor een deel van de aandelen. Zijn eerste voorstel betekent vaak dat hij een meerderheid in het bedrijf krijgt. Meestal komen ze uit op een lagere investering en een minderheid uit.

 

Vanaf november 2017 zal de 5e serie op CNBC gaan lopen. In Nederland kunnen we dit programma momenteel op RTLZ bekijken, elke avond en op zondagmorgen een marathon.

 

Marcus laat er  gras over groeien. Omdat hij er met zijn kapitaal in zit en dus zeggenschap heeft, wil hij er ook zoveel mogelijk winst uithalen. En dat betekent: niet meer doen zoals het altijd is gegaan.

 

“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”

 

Dat doet natuurlijk wat met de ego’s en onderlinge verhoudingen van de ondernemers. Sommigen erkennen dat Marcus een gevierd ondernemer is en weet wat goed voor de zaak is. Anderen gooien de kont tegen de krib, met vaak (alles voor de kijkcijfers!) desastreuze gevolgen voor het bedrijf.

 

Hoe jij van Marcus kunt leren

Het is fijn, om van een afstandje te kunnen zien hoe het anderen vergaat. Als je zíet hoe anderen het niet handig aanpakken, kun jij dat in jouw onderneming wel. Daarom hier 10 regels van Marcus op deze zondagmorgen:

https://youtu.be/Ty0L1rkjl5w

 

Undercover Boss

 

Als laatste Undercover Boss. Ook te zien op RTLZ. Daar draaien de Amerikaanse en Australische variant van dit format. Er is op dit moment ook een Nederlandse variant “Vermomd op de Werkvloer” op SBS6 (donderdag 21.30u).

 

Directeuren van grote ondernemingen gaan een soort van ‘stage’ lopen in hun eigen bedrijf.  Een hele week lang gaan ze undercover (inclusief brillen, pruiken en snorren) en lopen ze een dag mee in banen onderaan het bedrijf.  Daar hebben ze skills voor nodig die zij vaak helemaal niet nodig hebben in hun directeurspositie. Ze krijgen vaak te maken (goed gecast!) met schrijnende gevallen binnen hun bedrijf. Voor die ene week afzien krijgen ze veel inzichten over de beleving van de klanten, het personeel en het bedrijf.

 

De aflevering die mij het meeste is bijgebleven is die van een directeur van een grote hotelketen in Engeland (love the accent). Het bedrijf kreeg steeds meer klachten over klantonvriendelijkheid en hygiëne. Door mee te lopen met een hotelmanager, een receptioniste en een schoonmaker begreep hij dat de budget cuts van de afgelopen jaren alleen averechts geholpen hebben. De manager had zoveel stress dat hij z’n personeel (dat voor een appel en een ei 6 dagen per week werkte) afsnauwde. De receptioniste had zó genoeg van de klanten die te pas (en te onpas) klaagden over de waterige sinaasappelsap en de schimmel in de badkamer dat ze totaal geen respect meer had.

 

Aan het einde van elke aflevering nog wat heerlijke tvdrama: de directeur onthult zichzelf aan de medewerkers en betaalt het collegegeld van kids van de medewerker, geeft promoties of gaat met de hele directie het huis van het personeelslid opknappen na een overstroming. De directeur van de hotelketen stelde ook in dat elke werknemer 1x per jaar een nacht moet verblijven in 1 van de hotels. Om te leren begrijpen door de ogen van de klanten te kijken. Een topregel lijkt mij, om het Customer Experience proces te optimaliseren!

 

 

Wat jij er van kunt leren

Kijk ook eens mee met al jouw ‘medewerkers’ en hun werkzaamheden. Ook al ben jij dat zelf. Of juist: vooral als je het zelf bent. Kunnen processen handiger of beter? Is de werkdruk niet te hoog, heeft men de juiste resources, tools etc? Sharpen the saw.

 

Neem ook de tijd om naar de customer experience van jouw klanten te kijken. Voelen zij zich gepamperd, zijn de klachten wel zo (on)terecht, krijgen zij alle informatie die ze nodig hebben?

 

Maar ook: heb compassie. Weet waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Als je wilt dat er iets aan veranderd wordt, zul je dat zelf moeten doen.

Conclusie

Voor de tv hangen hoeft dus niet altijd zo useless te zijn als wij pubers willen doen geloven. Het hangt er alleen vanaf wát je kijkt. Zo kun jij je skills in het ondernemerschap vergroten en de customer experience vergroten. Je wordt vooral geïnspireerd, om dingen anders, slimmer en beter aan te pakken. Waak er alleen voor dat je dan niet ’s avonds laat nog achter je computer kruipt terwijl je de volgende morgen vroeg een afspraak hebt….

 

Deel jij hieronder jouw kijktips?