Bye Bye Facebook. Vanavond, 11 april 2018 om 20.00u is het zover: duizenden Nederlanders gaan van Facebook af. Vrienden, de buurvrouw, Arjen Lubach zelf… maar ook jouw (potentiële) klanten. Voor veel (online) ondernemers is Facebook een belangrijk communicatiemiddel, voor zowel de marketing als in productlevering. Hoe ga je dit ondervangen? In dit blog geef ik je een aantal tips…
Ok, voor wie de oproep helemaal gemist heeft. Dit is een stukje van de uitzending van Zondag met Lubach van zondag 8 april:
Arjen vertelt ons dat het allemaal niet eerlijk gegaan is en dat Facebook veel meer gegevens verzamelt en deelt met derden dat ze ons doen geloven. Veel mensen schrikken hier van en gaan massaal van Facebook af. Jij ook?
Je doelgroep bereiken door Facebook adverteren
In vergelijking met Google adverteren, een advertentie in de Volkskrant of een sponsorbord bij de plaatselijke voetbalvereniging heeft Facebook adverteren een aantal streepjes voor. Omdát Mark Zuckerberg en consorten zoveel informatie over iedereen verzamelen, is het ook mogelijk om heel gericht te adverteren, als jij je doelgroepen duidelijk hebt. Daarbij is adverteren op Facebook simpeler dan in het inzetten van een Google advertentie en is het beduidend goedkoper dan een LinkedIn advertentie.
Facebook pixel
Ook het gebruik van Facebook pixels is massaal overgenomen door online ondernemers in Nederland. Door dit stukje code op je website te plaatsen, ‘weet’ Facebook (lees: geef je de gegevens aan Facebook door) wie er op jouw website komen en die personen kun je dan retargetten (jouw advertentie laten zien). Dit gegevens delen wordt natuurlijk enorm gewaardeerd door Mark.
Hoe bereik je dan wel goedkoop, simpel en gericht de doelgroep die je op dit moment aan wil spreken? Juist: je eigen oude vertrouwde mailinglist. Want daar is niets aan veranderd: the money is in the list!
Funnel magic
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het is superbelangrijk een goede relatie op te bouwen door je eigen funnels op te zetten. Door goed te segmenteren heb je namelijk ook de ‘interesses’ van jouw warme leads in kaart, zij hebben immers ooit interesse in jou en jouw bedrijf getoond. Dit blijft een ongoing proces, dus je blijft altijd op de hoogte. Als er iets is dat jij graag wil weten van je klant, zet je een segmentatie campagne op. Op het moment dat jij er energie in stop, komt er kennis en omzet voor jou uit.
Sociale interacties
Online platforms maken natuurlijk ontzettend goed gebruik van het 3e principe van Robert Cialdini: social proof. Omdat je ziet dat veel anderen en vooral influencers iets of iemand steunen, ben jij ook eerder geneigd daar achter te gaan staan, iemand te gaan volgen of zelfs producten en diensten af te nemen. De meesten van mijn klanten zijn via-via gekomen!
Hoe kun je er nou voor zorgen dat potentiële klanten zien dat anderen jou wel zien zitten zonder gebruik te maken van Facebook?
Maak het gemakkelijk
Je kunt dit actief doen, maak gebruik van je eigen communicatiemiddelen: door bijvoorbeeld veel gebruik te maken van testimonials op je website en in jouw nieuwsbrieven. Dit betekent dat je er voor moet zorgen dat het jouw klanten gemakkelijk gemaakt wordt om testimonials of berichtjes onder jouw blog achter te laten. Neem ze aan de hand mee. Geef suggesties, want soms denken mensen hier niet uit zichzelf aan… vraag er dus gewoon om! En als er 1 schaap over de dam is…
Anoniem
Het fijne voor jouw publiek is ook vaak dat ze ook anoniem een reactie kunnen achterlaten, zonder dat iedereen meteen doorklikt naar hun profiel om te zien ‘wie dat nou weer geschreven heeft’ en men dan meteen het hele levensverhaal van diegene weten.
Community
Facebook groepen voor jouw online programma’s zijn een waardevolle aanvulling. En omdat de meesten van jouw klanten elke dag (en wellicht ook de hele dag) op Facebook zitten/ zaten, was er ook veel interactie. Het is zonde om die rechtstreekse interactie met jou én de onderling te gaan missen. Dat betekent dat je dit in eigen beheer zult moeten doen. Dit kan natuurlijk via Whatsapp groepjes, maar persoonlijk vind ik dat nogal ‘in your face’. Een beter alternatief vind ik dan Invision Community of mogelijkheden bij online leeromgevingen zoals Mijn E-course en the Huddle .
Dus ook na Bye Bye Facebook, zijn er genoeg mogelijkheden om interactie te hebben met jouw (potentiële klanten)!
Andere kanalen zoeken
Zeg nou zelf, zitten jouw ideale klanten wel op Facebook? Als jouw klanten zakelijk zijn, zou je dan niet beter je tijd en energie kunnen besteden aan content marketing op LinkedIn?
Zijn jouw klanten moderne vrouwen voor wie esthetiek belangrijk is? Kijk dan eens naar Instagram. Is Twitter écht dood? Welke vakbladen leest jouw doelgroep? Zorg er voor dat jouw artikelen gepind kunnen worden via Pinterest. Waar komt jouw doelgroep in real life? En vergeet dus wederom je eigen nieuwsbrief niet.
De dansende banaan komt terug!
Toegegeven, social media platforms zijn niet meer uit het dagelijks leven én uit jouw marketing weg te denken. Het is ontzettend belangrijk om van jezelf te laten horen op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt.
Vanmorgen was het al te horen bij Ekdom in de Ochtend: er worden oude koeien uit de sloot gehaald: Hyves komt terug! En deze keer met een app.
Ik kijk er naar uit 😉
Word geen Mark Zuckerberg
Heb jij geen tijd om dagenlang ondervraagd te worden door het hoog gerechtshof zoals Mark? Zorg er dan voor dat je voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Heb je hier hulp bij nodig? Wellicht is het traject “Voorbereid op de AVG voor online ondernemers” iets voor jou.
Ik blijf nog even op Facebook. Daar deel ik regelmatig mijn artikelen, handige tips voor online ondernemers en artikelen van vooraanstaande websites. Volg mijn bedrijfspagina hier en schrijf je in voor de RHBS Updates.
Deel je hieronder hoe jij jouw doelgroep bereikt na Bye Bye Facebook?
Bye bye man, bye bye…