7 gemakkelijke Voornemens voor Coaches en Trainers om meer Klanten te bereiken

7 gemakkelijke Voornemens voor Coaches en Trainers om meer Klanten te bereiken

7 gemakkelijke Voornemens voor Coaches en Trainers om meer Klanten te bereiken

Het is al halverwege januari, maar het is nooit te laat… dus speciaal voor coaches en trainers waar het de afgelopen (drukke en daarna suffe) periode even heeft stilgestaan, 7 goede voornemens die je gemakkelijk kunt implementeren tijdens de waan van de dag:

1.     Ik ga uitzoeken waar mijn doelgroep zich bevindt…

Als je niet weet wie je doelgroep is, ga je ze natuurlijk ook nooit bereiken. Tijdens elke business training wordt er op gehamerd: wie is jouw ideale klant? Waar word jij blij van, maar vooral: wie kun jij het beste helpen? Richt je op deze mensen en ga naar de plaatsen waar zij zich bevinden! Heb je ondernemers als klanten? Buit je LinkedIn account uit! Heb je schoonheidsspecialisten als klant? Waar bevinden zij zich offline en online? Als je iemand zoekt die je huis schoon kan maken, hang je ook geen briefje op op het prikbord van een bejaardentehuis, toch?

Banana2.     Ik ga goed naar mijn website kijken of deze geschikt is voor mijn klanten…

Is jouw site gemaakt door een webbouwer? Jouw teksten door een copywriter? Ziet het er prachtig uit en vertelt het perfect wie jij bent en wat je doet? Mooi! Maar verkoopt het?
Als dit niet het geval is, kan dit aan een aantal zaken liggen, bijvoorbeeld:

  • De bezoekers voelen geen klik (prima, over smaak valt niet te twisten)
  • De bezoekers begrijpen mij niet (spreek je wel de taal van jouw bezoekers?
  • Je diensten spreken de bezoekers niet aan (oeps; lever jij je diensten omdat jij het leuk vindt of omdat er behoefte aan is?
  •  De bezoeker weet niet wat hij op jouw site moet (is je call to action niet goed? Verdwalen ze tussen jouw diensten?)
  •  En zo kun je nog wel even door gaan…

3.     Ik zal gebruik gaan maken van de kanalen die ik heb…

Aangenomen dat je fantastische diensten levert, maar niemand weet dat je dat doet… dat zou zonde zijn. Want heb je ooit iemand door jouw straat zien lopen die overal aanbelde om te vragen of daar een fantastische kindercoach woont? Nee? Nou dan!
Mensen moeten eerst weten dat je bestaat en wat je doet voordat zij de keuze kunnen maken om klant bij je te worden. Spread the word, via jouw Facebook pagina, je Twitter Account, je LinkedIn profiel! Al die social media kost misschien wat tijd, maar wat krijg je er voor terug? Wellicht niet direct klanten, maar wel: naamsbekendheid! Wist je trouwens dat je op Facebook heel gemakkelijk posts kunt inplannen voor de aankomende maand(en)?

Typmachine4.     Ik zal gaan bloggen…

Bloggen is om meerdere redenen belangrijk, daarover later meer.
Al gehoord van de Know-Like-Trust fases? Zijn de mensen die je bereikt vreemden, vrienden, klanten of ambassadeurs? Mensen moeten je allereerst leren kennen; Hoe denk jij over dingen? Welke waarde lever jij? Door te bloggen kunnen ze met je kennismaken en omdat jij altijd waarde legt in jouw blogs zullen bestaande klanten en ambassadeurs hier ook veel aan hebben, ze kunnen het zelfs doorsturen aan hun vrienden, als ze vinden dat jouw blog ZO waardevol is dat die het ook moeten lezen.
Word een autoriteit op jouw gebied, een kennisbank voor velen. En geef nou toe: jij trouwt toch ook niet vrijwillig met iemand waar je nog nooit aan hebt mogen snuffelen?
Het allerfijnst is, dat je je eerste post op je social media en je onderwerp van je nieuwsbrief ook meteen te pakken hebt: je gaat je blog promoten natuurlijk!

5.     Ik ga netwerken …

Nee hoor, van mij hoef je niet naar Open Coffees of BNI’s. Maar zorg er wel voor dat iedereen die je al wel kent weet wat je doet. Zodat zij jou weer kunnen aanbevelen bij vrienden!

6.     Ik ga mijn tevreden klanten vragen om aanbevelingen…

Heb je iemand in 2015 super goed geholpen? Hebben zij net dat stapje gemaakt dat hen dichter bracht bij hun doel? Zijn ze blij? Mooi!
Vraag hen om een testimonial te schrijven op LinkedIn. Hier vind je hoe dat moet doen.

business-card-holder-2-1478828-1280x9607.     Ik zal mijn oude klanten weer benaderen…

Je hebt goed werk geleverd, maar daarna heb je nooit meer iets van diegene gehoord. Hoe kan dat nou?
Heb je hen wel de kans gegeven om weer contact met je op te nemen? Iedereen is druk druk druk, dus misschien heeft diegene daar nog geen tijd voor gehad, of weet diegene niet van jouw nieuwe dienst. Neem een goed voornemen: bel elke week een vastgesteld aantal van die klanten op:

  • Vraag hoe het met hen gaat
  • Vraag of ze nog steeds baat hebben bij jouw training of coaching
  • Vraag waar ze nu mee worstelen
  • Vraag of je hen kan helpen
  • Vraag of ze iemand kennen die jij misschien kunt helpen
  • Vraag of ze zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief of of je ze mag uitnodigen via LinkedIn/Facebook

Trap ‘m in, die open deur!

Wellicht zijn het open deuren, wellicht heb je deze voornemens al. Maar je zult in december 2016 alleen achteruit kunnen kijken en denken: “zo, ik heb het elke maand gedaan” als je het ook elke maand doet. Maak het SMART (Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Dus eigenlijk zijn je goede voornemens: Ja, ik ga meer potentiële klanten bereiken dit jaar en ik ga NU inplannen hoe ik dat ga doen!

Heb een mooie dag!

renateheuvelman_icoon_small

 

PS mocht de berg nou toch nog te ver lijken, breng de berg dan naar Mohammed en ga je hoofd er niet over breken HOE je het allemaal moet doen: huur een virtueel assistent in die je blogs publiceert, je social media inregelt, je testimonials opvraagt etcetera. Dan hoef jij ‘alleen nog maar’ te bedenken wie je ideale klant is, op verjaardagen te vertellen wat je doet en voor wie en elke maand een half uurtje vrij te maken voor een blog. Deal?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.