Hoe je de deelnemers van jouw programma’s aangehaakt houdt

Hoe je de deelnemers van jouw programma’s aangehaakt houdt

Hoe je de deelnemers van jouw programma’s aangehaakt houdt

Hoe voorkom jij dat jouw deelnemers buitenbeentjes worden?
Hoe je je relatie kunt redden als ondernemer
Hoe jij als businesscoach huwelijken kunt redden
Hoe persoonlijke ontwikkeling je in de goot kan doen belanden
Ongelukkig door persoonlijke ontwikkeling is te voorkomen

Vrijdagavondlezingen

Een van mijn opdrachtgevers geeft vrijdagavondlezingen om sociale ontwrichting op te vangen. Hiervoor zijn familie, vrienden, kennissen en andere belangstellenden van de deelnemers van zijn programma uitgenodigd. Het programma dat hij geeft is mindblowing en lifechanging. Op zondagavond rond 20.00u strompelen de deelnemers de voordeur weer binnen en als het gezin dan opkijkt van het diner en vraagt: “En, hoe was het?” zijn de deelnemers excited, moe, geïnspireerd, veranderd en vaak hebben ze 1 ding gemeen: ze kunnen niet uitleggen hoe zo’n weekend was en wat er gebeurd is.

Het thuisfront

Om dat te voorkomen doet mijn opdrachtgever de moeite om ook de mensen rondom de deelnemers te binden aan het programma. De deelnemers hebben immers naast begrip ook de steun en ruimte nodig van hun omgeving.

Net als jij, ondernemer!

Het harde luizenleven

Misschien herken je het wel… op een gegeven moment komt het besluit om zelfstandig ondernemer te worden, daarna de actie om het uit te voeren (niet persé in die volgorde) en op een gegeven moment komt er een feestje waarop iemand vraagt wat je nu voor de kost doet. Iedereen feliciteert je: “Wauw wat dapper” “Ik zal aan je denken als we iemand kunnen gebruiken” “Dan kun je lekker al je onkosten op de zaak zetten dus tijd om een rondje te geven” “Zo, dan heb je jezelf zeker elke vrijdag vrij gegeven?” kunnen reacties zijn.

Ready, get set, go!

Ok, daar ga je dan… Businessplan, webinars volgen, gratis weggevers aanvragen, aanmelden bij Facebookgroepen, Kamer van Koophandel, administratie opzetten, marketing (logo, website, linkedIn aanpassen, Facebookpagina, eerste postjes, Pulse artikel..), eerste klanten binnen halen, je eerste factuur versturen (oh hoe zit dat met de btw? Reken ik m’n kilometers en hoe dan?). Spannend spannend spannend allemaal…

Business en personal development

Je blijft jezelf ontwikkelen, op je vakgebied natuurlijk, maar je leert ook dingen over marketing, wat een funnel is, hoe je lanceert, de know-like-trust (en ik zet er altijd ‘-buyer-ambassador’ achter), het opzetten van groepsprogramma’s, VIPdagen en online programma’s, hoe je je BTW aangifte doet of aanlevert aan je boekhouder, je ontmoet andere mensen die precies dezelfde processen beleven, waar je mee kunt sparren en die je inspireren en bijstaan. En on top of all: je persoonlijke ontwikkeling gaat supersnel. Je komt jezelf vaak tegen, je staat bewuster in het leven en moet keuzes maken om prioriteiten te stellen omdat 24 uur in een dag toch eigenlijk veel te weinig blijkt.

Alleen op de wereld

Maar dan toch… vind je jezelf op een zaterdagavond op de verjaardag van 1 van je beste vrienden, kijk je om je heen en besef je je dat je tussen mensen zit die hun baan niet leuk vinden, nog steeds op hetzelfde niveau zitten als 2 jaar geleden, niet precies snappen wat je doet en hoe jij veranderd bent. “Hoe bedoel je, dat je online onderneemt? Ben je een soort webshop als Bol.com ofzo?”

“I want to break free, I want to break free
You’re so self satisfied I don’t need you…”

I want to break free- Queen

Of je vrouw die vindt dat je te weinig in het huishouden doet: “Vroeger was je al weinig thuis, maar nu zit je in het weekend ook al achter je laptop en tijdens romantische etentjes kun je alleen maar vertellen over dat fantastische business event en over je nieuwe buddy van die cursus die je volgt waardoor wij op woensdagavond vroeg moeten eten en je nu op donderdagavond je administratie nog moet doen”.  Oeps.

all-by-myself-1407940Heb jij last van sociale ontwrichting?

Je herkent de sociale ontwrichting aan het feit dat je steeds minder tijd kunt vrijmaken voor je oude vrienden en als je met hen spreekt je veel minder te bespreken hebt. Je man kijkt misprijzend als je na de afwas ‘nog even wat gaat doen’ en je pas naar bed komt als hij al lang in z’n REM slaap ligt. Je ouders hebben géen idee wat je doet en maken zich zorgen dat je te hard werkt (net als die slapende echtgeno(o)t(e) trouwens hoor) en of je je hypotheek nog wel kunt betalen. Ze maken zich zorgen. Ze zijn oprecht blij voor je als je een nieuwe klant hebt, je een fantastisch testimonial binnen krijgt of je 1.000 deelnemers aan je challenge (je wát?) hebt. Maar de kick, de écht ondernemerskick… en de ondernemersdrive, de ondernemersvibe en de ondernemersdiscipline lijken ze maar niet te kunnen bevatten….

Er komt van beide kanten iets minder begrip en meer teleurstellingen en dat doet pijn. Ook bij allebei de kanten.

You’re not the only one

Ik zie hier veel medeondernemers mee worstelen. Soms openlijk: ‘Dit kan zo eigenlijk echt niet langer, ik weet dat ik nu niet de allerleukste moeder ben, maar he, we zitten middenin een lancering, ik kan nu niet opgeven! Straks wordt alles rustiger”.

En dan blijkt het helemaal niet rustiger te worden als het programma eenmaal loopt. Want: coaching afspraken, het online programma afmaken (tóch niet zoveel voorgewerkt als de intentie was), maandelijkse blogs moeten geschreven, uitzoeken welk webinarprogramma het beste is, de wanbetalers achter hun broek zitten, je mededeelnemers in het online programma in de Facebookgroep van feedback voorzien, goede briefings geschreven om te delegeren en vergeet het wekelijks teamoverleg en het vullen en afvinken in het project management systeem niet. You win some, you loose some…  Je moet verantwoording afleggen en je moet zaken, mensen, taken, kinderfeestjes en vrije tijd opofferen.

Hulptroepen van buitenaf

Je gaat op zoek naar een partner in crime, een online business manager, een business coach, een business goeroe… iemand die zijn of haar eigen expertise heeft (en het liefst in álles een expert is)  en als een zaklamp kan schijnen in de wondere wereld die ondernemen heet. Iemand die je verder kan helpen, die je de weg wijst, die dingen voor je op kan lossen, want het is allemaal veel: bewust worden, onderzoeken, beslissingen nemen, content creëren én facturen sturen.

En, je zult begrijpen, als jíj het al niet begrijpt, hoe kan je omgeving het dan begrijpen? Je drijft weg als je niet uitkijkt… en vanuit jouw perspectief drijven zij weg… Nét nu je ze hard nodig hebt, omdat het zo goed /zo slecht gaat (want ja, zowel bij overweldigend goede als teleurstellende resultaten komt sociale ontwrichting voor).

Niet meer de verantwoording van verantwoording afleggen

Daarom vind ik de Vrijdagavondlezingen fantastisch. Want naast de extra marketingmogelijkheden die het biedt, is het fijn dat de achterban van de deelnemers een beetje snappen waar we mee bezig zijn. Dan hoeven ze het niet altijd uit te leggen, zich niet te verantwoorden.

people-1651512_640Hoe je sociale ontwrichting kunt voorkomen

Om eerlijk te zijn is er niet 1 oplossing. Ik kan je die niet aanreiken, behalve: blijf in gesprek. Leg uit waarom dingen belangrijk voor je zijn, als ze de reden weten zal er meer begrip zijn. Soms kunnen ze een deel worden van een stukje van je beslissingen, maar over sommige dingen hoef je hen niet te vertellen. Sommige dingen kun je het beste laten voor wat ze zijn (ik kan mijn moeder wel 100 keer uitleggen wat een online business manager is, maar als zij in het dorp bij de bakker vertelt dat ik zelfstandig secretaresse ben, is dat ook goed). Soms moet je anderen loslaten.

En wat mij hielp was: neem je vriendje mee naar een ondernemersevent. Hij had de smaak te pakken en is door gaan zetten met het geven van zijn fotoworkshops.. hij heeft de smaak te pakken en heeft al tientallen mensen geholpen betere foto’s te maken!

Laat jouw klanten niet sociaal ontwrichten

Het zou superfijn zijn als meer coaches en trainers rekening zouden gaan houden met sociale ontwrichting en hoe en waarom dit nadelige gevolgen heeft voor het commitment en resultaten van de klanten. Wees je er van bewust dat je niet alleen 1 persoon traint/coacht/ laat ontwikkelen, maar dat zij onderdeel zijn van een omgeving. Het zal ook jouw business ten goede komen.

Ik ben erg benieuwd hoe jij daar mee omgaat, laat je het hieronder weten?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *